جزوه آموزش سئو

آموزش سئو 2025 در 6 گام مبتدی تا پیشرفته مدیر وب

البته شایان به ذکر است که این وبسایت‌ها در حوزه‌های پر رقابتی در حال انجام فعالیت هستند. اما نکته مهم اینجاست که پیاده سازی اصول صحیح بهینه سازی، همراه با نتایج دلخواه همراه است و این عامل سبب شده است که دیدم این تصاویر و آمار دور از انتظار نباشد. طبق تجربه تیم سئو دی ام روم در حال حاضر وردپرس بهترین cms برای راه اندازی و شروع کسب و کار از طریق سایت است. البته نمی‌شود بیان کرد که باقی cmsها ضعیف هستند، اما وردپرس با فاصله بهترین cms برای طراحی سایت است. چرا که طبق آمار موجود بیش از 43.2 درصد سایت‌ها با استفاده از وردپرس طراحی و ایجاد شده‌اند. در دوره رایگان سئو وب سایت شما یاد می‌گیرید که چطور سایت خود را به روش اصولی در دراز مدت در بالای نتایج جستجو حفظ نمایید.

خب تا الان در این دوره صفر تا صد سئو درباره سئو داخلی صحبت کردیم. مواردی که تا اینجا گفتیم بُعد فنی نداشت؛ اما حالا می‌خوایم مواردی از سئو داخلی رو بررسی کنیم که کمی بُعد فنی و تکنیکی دارن و اصولا بهش “سئو تکنیکال” میگن. قدم اول برای یادگیری سئو از پایه دونستن تفاوت بین سئو داخلی و خارجی هست. تاریخچه سئو به دهه ۹۰ میلادی برمی‌گرده و ظهور موتورهای جستجو در اون سال‌ها رخ داد. این روزا سئو یه روش و استراتژی برای بازاریابی محتوا و رونق دادن به صعنت‌های آنلاین و آفلاین هست.

به همین خاطر مهم است در یک دوره آموزش سئو از صفر تا صد رایگان (مقدماتی تا پیشرفته)، متدهای مجانی در ارتقا رنکینگ صفحات سایت نیز درنظر گرفته شوند. یکی از ساده‌ترین ابزارهایی که می‌توانید برای پیدا کردن کلمات کلیدی در آموزش سئو و تولید محتوا رایگان از آن استفاده کنید، ابزار SEMRUSH است. برای پیدا کردن کلمات کلیدی می‌توانید url سایت خود را وارد کنید و بهترین پیشنهادات را به دست آورید. در سئو پارامتر های زیادی تاثیر گذار هستند اما به صورت کلی این پارامتر ها را در به دو دسته سئو داخلی (On-Page SEO) و سئو خارجی (Off-Page SEO) تقسیم می کنیم. منظور از سئو داخلی یعنی تمام کار هایی که داخل سایت انجام می دهیم و باعث بهینه سازی سایت ما می شود.

همیشه باید در حال یادگیری سئو باشید و هر مقاله در زمینه سئو را مشاهده می‌کنید، مطالعه کنید و همان مقاله را آنالیز کنید. در این بخش برخی لینک های تکمیلی مخصوصا کسانی که قصد دارند آموزش تخصصی سئو را دنبال کنند درج کردیم. البته نکته‌ای که باید در ضبط فیلم کاربران در نظر بگیرید اینه که اگه بازدید بالایی دارید، این قابلیت رو فقط در صفحات مهم خودتون فعال کنید؛ مثل صفحه محصول و یا لندینگ پیج‌های خودتون. Heatmap یا همون نقشه حرارتی (نقشه گرمایی) یه تصویرسازی از رفتارهای کاربران توی یه بازه زمانی براساس تُن رنگ‌ها هست. در واقع با استفاده از رنگ‌بندی، داده کاربران سایت شما رو در اون صفحه ارائه میده. اصولا قسمت‌هایی که کاربران تعامل بیشتری دارن، با رنگ‌های گرم مثل زرد و نارنجی و قرمز نشون می‌دهد و قسمت‌هایی که تعامل کمتری داره با رنگ‌های سرد مثل آبی و بنفش علامت‌گذاری میشه.

افرادی که نظرشان را برای شما ارسال کرده‌اند احتمال خیلی بیشتری دارد به صفحه‌ای بک‌لینک بدهند که نظرشان در آن وجود دارد. در کیس‌استادی‌ها شما نیاز دارید که مرحله رسیدن به یک نتیجه را به صورت گام به گام توضیح دهید. مثلا روش کم کردن ۳ کیلو وزن در ۱ ماه را با استفاده از داروی گیاهی را تجربه کنید و سپس توضیح دهید. نویسندگان حرفه‌ای هنگامی که یک موضوعی را می‌خواهند توضیح دهند برای پر اهمیت جلوه دادن محتوایشان؛ احتیاج به آمارهای دقیقی دارند تا به آن استناد کنند. یعنی در سال اول تمام بک‌لینک‌های رپورتاژآگهی به صفحه اصلی داده شود.

خب شاید تصورش سخت باشد که یک بیلبورد تبلیغاتی مستقیما بر سئو سایت ما تاثیرگذار باشد و به عنوان یکی از روش‌های سئو خارجی شناخته شود! تا امروز الگوریتم‌های متنوع و داکیومنت‌های زیادی توسط گوگل منتشر شده تا مانع سواستفاده متخصصین سئو از لینک سازی خارجی و اثرگذاری بر رتبه بندی شود. همین مساله موجب شده که بسیاری مفهوم لینک سازی و سئو خارجی را معادل با سئو کلاه سیاه بدانند در حالیکه این تفکر صحیح نیست. واقعیت این است که همه ما در فضای وب به دنبال کسب درآمد هستیم، آموزش رایگان تنها یک مسئولیت اجتماعی نیست و هرکسی از ارائه این محتوا هدفی را دنبال می‌کند. این هدف می‌تواند بازاریابی یک دوره تخصصی، ارائه خدمات سئو، مشاوره حرفه‌ای یا حتی فروش یک ابزار باشد.

داشتن جایگاه در نتایج گوگل بسیار مهم است اما از آن مهم‌تر این است در کدام جایگاه گوگل قرار می‌گیرید. طبق آمار منتشر شده که در تصویر زیر می‌بینید ۷۵.۱٪ کلیک کاربران گوگل فقط روی ۳ نتیجه اول گوگل انجام می‌شود. سئو خارجی هم یکی از پرچالش ترین مباحث سئو است و در این مورد بحث لینک سازی به شدت بیشتر بیان می شود. ما در این بخش با اصول و روش های آن آشنا می شویم تا بتوانید هر چه بیشتر سایت خود را معتبر تر کنیم. یک بخش مهم سئو، سئو تکنیکال یا سئو فنی است که در این بخش گفته ایم چه مواردی را باید در سایت خود از لحاظ فنی رعایت کنید تا مشکلی از نظر فنی برای سئو وجود نداشته باشد.

به بیان ساده نرخ کلیک می گوید چند درصد از افرادی که سایت ما را در نتایج موتور جستجو مشاهده کردند روی سایت ما کلیک کردند. در نهایت برای دستیابی به نتایج برتر SERP به صورت ارگانیک باید سئو را به صورت عملی و بر اساس آخرین متدهای روز دنیا و همچنین همراستا با بازار کاری خود آموزش دیده و از آن در پروژه ها و سایت های خود استفاده نماییم. با تمرکز بر یادگیری طی 6 ماه به سطحی می‌رسید که امکان استخدام در شرکت‌ها به عنوان یک کارشناس سئو را خواهید داشت. از همین جا درآمدزایی شما شروع می‌شود و قاعدتا تا یک سال اول مبلغ بالایی نخواهد بود. پیشنهاد می‌کنیم مقالات زیر را به دقت مطالعه کنید تا دیدگاه شما نسبت به آموزش سئو و اجرای آن را به کلی تغییر دهد.

یکی از بهترین روش‌ها برای زیباسازی محتوا استفاده از تگ‌های هدینگ برای تفکیک مقاله است. اگر صفحه‌ای که می‌سازید یکی از ۳ آیتم بالا را داشته باشد؛ می‌توانید وارد مرحله بعدی شوید، در غیر این صورت باید به فکر ساخت صفحه دیگری باشید. بیایید ببینیم چگونه از لینک‌های محتوایی به بهترین شکل استفاده کنیم. لطفا توجه داشته باشید نوع آدرس‌دهی بالا یک حالت عمومی بهینه است اما پیکربندی آدرس‌های وب‌سایت خیلی حرفه‌ای تر از این می‌توانند پیکربندی شوند. پس با توجه به نتایج؛ هدف جستجو را تشخیص داده و به لندینگ‌پیج مناسب اختصاص دهید. اگر جزئیات این الگوریتم‌ها فاش می‌شد؛ احتمالا خیلی از افراد کیفیت را رها می‌کردند و فقط به دنبال پاس کردن معیار الگوریتم‌ها بودند.

آکادمی دی ام روم در مقاله “آشنایی با ترتیب تگ های H و بهترین روش استفاده از آنها” نحوه صحیح استفاده از این تگ‌ها را به شما آموزش داده است تا بتوانید از این ویژگی به بهترین شکل ممکن بهره ببرید. یکی از رایج‌ترین اصطلاحاتی که در آموزش سئو وجود دارد، اصطلاح تگ‌های H است. تمامی عناوینی که شما در متون خود استفاده می‌کنید، هدینگ نام دارد و حرف H از ابتدای کلمه Heading گرفته شده است. تگ‌های اِچ از دیدگاه گوگل بسیار با اهمیت هستند و به طورکلی به 6 دسته تقسیم می‌شوند که از H1 تا H6 تقسیم‌بندی می‌شوند که H1 با اهمیت‌ترین هدینگ و H6 کم‌اهمیت‌ترین هدینگ نامبرده می‌شود. مدت زمانی که طول می‌کشد تا این سایت به صورت کامل بارگزاری شود، یک دقیقه است. آیا بازهم صبر می‌کنید؟ یا اینکه به عقب برمی‌گردید و صفحه دیگری را باز می‌کنید!

اگر میخواهید سایت خود را بهینه کنید و در قبال آن هزینه زیادی پرداخت ننمایید، پیشنهاد می‌کنیم از محصول آموزش جامع سئو ما استفاده کنید. شما کاربران می‌توانید برای تولید محتواهای مهم خود و رعایت سئو صددرصدی در آنها، اقدام به سفارش رپورتاژ آگهی از مجموعه SEOEDU نمایید. این مجموعه با بهره‌مندی از یک تیم آموزش دیده و متخصص در سئو محتوا، آماده انجام سفارش تولید محتوای سایت شما می‌باشد. توصیه می‌شود که کلمه کلیدی اصلی خود را در عنوان صفحه قرار دهید به کار ببرید؛ چراکه کاربران در موتور جستجو آنها را سرچ می‌کنند و در نتیجه احتمال مشاهده و پیشنهاد مقالات شما بیشتر خواهد بود. بسیاری از سایت‌ها پس از انتشار مطالب با این مشکل روبه‌رواند که محتوای آن‌ها در صفحات گوگل قرار نمی‌‌گیرد و یا به عبارتی Index نمی‌شود.

با اینکار ربات‌های گوگل عادت می‌کنند و هر روز راس ساعت برای ایندکس صفحات جدید وارد سایت می‌شوند. اگر تعداد زیادی از محتواهای سایتتان زیر ۱۰۰۰ کلمه باشد احتمالا با مشکل ایندکس و محتوای نازک (Thin Content) مواجه می‌شود. وب‌سایت‌های مجله‌ای با توجه به تعداد زیاد صفحاتشان؛ پتانسیل هزاران ارور دارند و نگهداری تکنیکال این سایت‌ها از نان شب واجب‌تر است. کار حرفه‌ای که باید در شروع کار انجام دهید این است که حداقل ۱۰ منبع برای نوشتن محتوهایتان پیدا کنید. استراتژی سئو اینگونه سایت‌ها جذب ترافیک از کیوردهای لانگ‌تیل است. البته بعضی از سایت‌های مجله‌ای قدیمی مثل searchenginland.com بخش متفاوتی در سایتشان راه‌اندازی کرده‌اند تا در کیوردهای رقابتی و کوتاه نیز رتبه کسب کنند.

در ادامه می‌خواهیم برحسب نوع و کاربری سایت،‌ چند نکته آموزشی سئو را برای شما ذکر کنیم که می‌توانید همین حالا در پلتفرم‌های خود به کار ببرید. ریپورتاژ خبری یا ریپورتاژ آگهی از دیگر موارد مهم و کلیدی است که باید در آموزش سئو پیشرفته بیش از پیش با آن آشنا شوید تا از مزایای متفاوت آن برای تسریع روند سئو و اعتبارتر شدن سایت‌ها استفاده کنید. به طور کلی می‌توان گفت که ریپورتاژ خبری نوعی از تبلیغات متنی است که شما در یک سایت پرمخاطب قرار می‌دهید. این کار دو مزیت بزرگ را به همراه دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم. از این رو می‌توان گفت که انکر تکست به مانند یک لنگر کاربر را به سایت‌ها وصل می‌کند. در بخش‌های قبلی در مورد سئو داخلی و خارجی صحبت کردیم، حال باید گفت که انکر تکست‌ها از جمله مهم‌ترین عناصری هستند که باید در هنگام ساخت بک لینک و لینک‌های داخلی به آن‌ها‌ توجه کرد.

صفحاتی که مشکل دارد را پیدا کنید، بررسی کنید و سپس با اطلاعاتی که در بخش سئو تکنیکال و قسمت افزایش سرعت سایت آموختید؛ صفحات مشکل دار را بهبود دهید. ضمن اینکه مقدمه مقاله باید جذاب و کوتاه باشد و کاربر را ترغیب به خواندن ادامه متن کند. روش کار به این صورت است که آدرس صفحات سایت رقبایتان را در ابزارهای بک‌لینک چکر مانند seoreviewtools.com وارد می‌کنید و بررسی می‌کنید آن‌ها از چه سایت‌هایی بک‌لینک رایگان گرفته‌اند. با سیگنال‌های تجربه کاربری است که گوگل متوجه می‌شود کاربر از حضور در صفحه راضی است یا آزار می‌بیند. برای بهینه‌سازی صفحه از نظر سیگنال‌های تجربه کاربری نکات زیر را چک کنید. گوگل امروز از کلمه کلیدی فقط برای این استفاده می‌کند تا متوجه شود صفحه برای کدام کلمه کلیدی بهینه شده است و استفاده زیاد از کلمه کلیدی هیچ تاثیری در رتبه‌گیری صفحه ندارد.

در این کتاب نقطه نظرات باتجربه‌ترین متخصصین ایرانی و بین‌المللی را جمع‌آوری کرده‌ایم. لینکسازی بین مقالات و صفحات مختلف سایت‌ها نیز بسیار مهم بوده و می‌تواند در یکپارچه سازی صفحات سایت شما و انتقال اعتبار بین آنها مفید باشد. در لینکسازی، انتخاب انکرتکست مناسب، لینک کردن صفحات مرتبط، رفع بروکن لینک‌ها و مواردی از این قبیل بسیار مهم هستند. در مورد این نوع سایت‌ها ما کاری که انجام می‌دهیم به این صورت خواهد بود که ابتدا یک قیف ایجاد می‌کنیم. کاربر ابتدا با برند شما آشنا شده و سپس با آگاهی و شناخت برند کم کم به شما اعتماد خواهد کرد.

آموزش در حوزه سئو در سطوح مختلف، از مبتدی تا پیشرفته در دسترس است، بنابراین هرکسی می‌تواند یک برنامه آموزشی مناسب را پیدا کند که با نیازها و سطح مهارت خود، مطابقت داشته باشد. برخی از آموزش‌ها ممکن است نیاز به دانش اولیه در زمینه طراحی و توسعه وب‌سایت داشته باشند، درحالی‌که برخی دیگر می‌توانند برای مبتدیان بدون پیش‌زمینه فنی مناسب‌تر باشند. هدف از آموزش عملی سئو وب سایت، تجهیز شرکت‌کنندگان به دانش و مهارت‌هایی است که برای پیاده‌سازی استراتژی‌های موثر سئو در وب سایت‌های خود یا برای مشتریان نیاز دارند. در پایان آموزش، شرکت‌کنندگان باید بتوانند یک استراتژی جامع سئو را تدوین و اجرا کنند. یاد بگیرید که گوگل، بزرگ‌ترین موتور جستجو، چگونه صفحات وب را کشف و سازماندهی می‌کند و شما چه کاری می‌توانید انجام دهید تا در نتایج جستجوی آن ایندکس و رتبه‌بندی شوید.

برای مشخص کردن مسیر حرکت خزنده‌های گوگل باید از فایل Robots.txt استفاده شود. • الگوریتم های گوگل.• سئو داخلی (On-Page SEO).• سئو تکنیکال (Techniacal SEO).• سئو خارجی (Off-Page SEO).• سرچ کنسول (Search Console).• ساخت استراتژی (SEO Strategy). به موازات آن، من به شما توصیه می‌کنم که آخرین به‌روزرسانی‌های مرتبط با سئو و اخبار موتورهای جستجو را دنبال کنید تا از جدیدترین روندها و اخبار در مورد چیزهایی که آموخته‌اید مطلع شوید. شاید بهترین منبع برای بروز بودن، وب‌سایت searchenginejournal باشد. مثلا وقتی با کارکرد نقشه سایت در سئو آشنا شدید و از جوملا استفاده می‌کنید، فقط باید افزونه مناسب ساخت و پیاده‌سازی نقشه سایت را برای جوملا پیدا کنید.

این الگوریتم همانطور که در قسمت بالا ذکر شد جهت تفکیک بهتر کلمات کلیدی و همچین درک بهتر مفهوم کلمات در تمامی زبان‌ها ارائه شد. البته الگوریتم پاندا فاکتورهای دیگری را نیز بررسی می‌کند که دانستن این فاکتورها، کمک شایانی به بهینه‌سازی سایت شما خواهند کرد. “الگوریتم پاندا چیست؟ و چگونه روی سئو تاثیر میگذارد؟” یک مقاله جامع و کامل است که به بررسی این الگوریتم و فاکتورهای مربوطه می‌پردازد. مطالعه این مقاله را برای یادگیری هرچه بهتر سئو به شما پیشنهاد می‌کنیم. گوگل قادر است که مفهوم جملات را درک کند و بداند که هدف سایت از نوشتن یک جمله چیست.

هیچ وقت (حتی اگر مطمئن هستید هدف جستجوی یک کلمه کلیدی را می‌دانید) این مرحله را فاکتور نگیرید. با استفاده از ابزار کبوتر به راحتی و به سرعت می‌توانید این کار را انجام دهید. قبل از هر چیز باید با بررسی صفحه اول گوگل متوجه شوید هدف جستجوی یک کلمه کلیدی چیست. برای پرورش و توسعه این کلمات نیاز به ابزارهای آنلاین تحقیق کلمات کلیدی داریم. زمان موفقیت در سئو و کسب رتبه مناسب در گوگل با توجه به رقبای شما در یک کلمه کلیدی تعیین می‌شود اما به طور معمول سئو یک پروسه زمان‌بر است. تحقیق کلمات کلیدی از اولین و مهم ترین قدم های سئو است که بدون این کار نتیجه گرفتن تقریبا غیرممکن است.

در این قسمت از آموزش سئو سایت به موضوع سرعت صفحات می‌پردازیم؛ با این هدف که در وب سایت داستان سرعت به طور کامل متفاوت است. خود را تصور کنید که قصد خواندن محتوایی را با موضوع “آموزش سئو صفر تاصد” را دارید. در واقع کلمه سئو SEO از سه کلمه شناخته شده Search Engine Optimization تشکیل شده است.نکته قابل ذکر در این قسمت این است که اگر بخواهیم واژه سئو را درست تلفظ کنیم می‌بایست آن به صورت (اس ای او) بیان کنیم. اما به دلایل مختلفی که در زبان فارسی وجود دارد، به مرور زمان این واژه به صورت سئو تلفظ می‌شود. آموزش سئوی وردپرس رتبه وب سایت‌های وردپرسی را در نتایج جستجوی کاربران بهبود بخشیده و ترافیک ارگانیک بیشتری را به سایت هدایت می‌کند.

به هر اقدام و عملی که بیرون از وب سایت انجام می‌دهیم تا رتبه و جایگاه سایت افزایش پیدا کند سئو خارجی می‌گویند. آکادمی دی ام روم در مقاله‌ی “الگوریتم گورخر چیست؟ چگونه روی سئو تاثیر دارد؟” به روش‌های صحیح جلب اعتماد این الگوریتم پرداخته است و با مطالعه این مقاله فرا میگیریم که چگونه این گورخر را رام کنیم. خواندن این مقاله را بسیار توصیه می‌کنیم، چراکه دیر یا زود بالاخره نوبت آن می‌رسد که یک سایت فروشگاهی را بهینه‌سازی و سئو کنید. آکادمی دی ام روم در محتوایی تخصصی با موضوع “تگ کنونیکال؛ آموزش مدیریت صفحات با محتوای مشابه! پیشنهاد می‌کنیم که به این مقاله مراجعه و با مطالب مهم این مبحث به طور کامل آشنا شوید. یکی از اصطلاحات مهمی که می‌بایست یک متخصص سئو آشنایی کامل با آن را داشته باشد تگ کنونیکال است.

حال در دوره جامع سئو که به همت مدیر مجموعه گردآوری شده است، به چه نکات طلایی اشاره خواهد شد. لینک سازی در سئو سایت‌های فروشگاهی نیز از اهمیت فوق‌العاده بالایی برخوردار است و می‌تواند سبب هدایت ترافیک ارگانیک از طریق موتورهای جستجو به سایت گردد. نکته مهمی که در این بین وجود دارد این است که گوگل قصد دارد به مرور نتایج بهتر و دقیق‌تری را به کاربر نشان دهد. معمولا اکثر سایت‌ها از نویسنده‌های غیر متخصص برای تولید محتوای سایت استفاده می‌کنند. اما حال شما تصور کنید که سوال شما این است که “چگونه دل درد خود را در سریع‌ترین زمان رفع کنیم؟” برخی از سایت‌ها که محتوای معمولی و براساس داده‌های غیر علمی نوشته شده است، تنها زمان شما را تلف می‌کند. گوگل برای اینکه بتواند این مشکل را حل کند، از برخی از فاکتورهای مهم بهره می‌برد.

قبل از هر چیزی این رو بگم که شما می‌تونید آموزش سئو صوتی رو با استفاده از فایل صوتی‌ای که ابتدای هر بخش هست جلو ببرید. در واقع فایل صوتی‌ای که یکم بالاتر می‌بینید، آموزش صوتی سئو مقدماتی هست و می‌تونید ازش به خوبی استفاده کنید. به همین دلیل کاهش سرعت یک صفحه از سایت، خیلی ساده نخواهد بود و برای بهبود سرعت یک صفحه می‌بایست به فاکتورهای زیادی بپردازید و آنها را بهینه کنید. سرعت صفحه، مدت زمانی است که طول می‌کشد یک صفحه وب بارگذاری شود. میزان سرعت یک صفحه از وب‌سایت به عوامل مختلفی همچون سرور سایت، اندازه فایل‌های موجود در یک صفحه و میزان حجم محتوای بصری بستگی دارد. کاربر به دنبال بررسی نهایی است و قصد خرید دارد و به دنبال کسب اطلاعات است.

من تعجب می‌کنم بعضی از سایت‌های فروشگاهی بخش مقالات و وبلاگ ندارند! البته ممکن است سایت شما از قبل به سرچ کنسول متصل باشد؛ بنابراین فقط نکات را چک کنید. ما لینک‌سازی داخلی را با توجه به نیاز کاربر انجام می‌دهیم اما گاهی اوقات ممکن است صفحات مرتبطی از قلم بیفتد. متاسفانه هنوز بعضی از افراد فکر می‌کنند؛ تگ همان کلمه کلیدی صفحه است و هر چقدر تگ بیشتری بزنند؛ صفحه بهتر رتبه می‌گیرد. در هر جای صفحه که نیاز بود کاربر اطلاعات بیشتری داشته باشد؛ یک لینک داخلی به سایر صفحات بدهید.

کلمه کلیدی‌هایی مثل “دانلود فتوشاپ ۲۰۱۹ نسخه جدید” از کلمات کلیدی نسبتا طولانی و ساده‌تر حساب میشه. بنابراین به نظر می‌رسد که دوره‌های علمی و آموزشی بهترین منبع برای یادگیری مباحث سئو است. برای این که به شکل دقیق‌تری با سئو آشنا شویم بهتر است ابتدا بدانیم که سئو چیست و خدماتی را به کاربر ارائه می‌کند. سئو مخفف عبارت Search Engine Optimization است که به معنای بهینه‌سازی موتور جستجو است. در واقع سئو مجموعه مختلفی از استراتژی‌ها و روش‌ها برای دیده شدن توسط موتورهای جستجو است. اين فرآيند به بيان مهمترين عوامل مرتبط صفحه و افزايش اهميت آن در صفحه نتايج جستجو، می‌پردازد.

این دوره آنلاین و بسیار کامل است و شما را به متخصص سئو تبدیل می‌کند. البته به خاطر محبوبیت وردپرس، ما یک آموزش رایگان سئو وردپرس نیز برای شما آماده کرده‌ایم که می‌توانید از آن استفاده کنید. در فصل تحقیق کلمات کلیدی کاملا توضیح دادم چگونه با ابزار کبوتر؛ خوشه‌سازی (کلاسترینگ) کنید. کار بعدی شما یافتن و ساختن کلمات کلیدی لانگ‌تیل برای آن حوزه‌ها است. مثلا شما یک مجله در حوزه تربیت فرزند دارید و در پروسه کیورد ریسرچ متوجه می‌شوید مبحث بازی کودکان نسبت به سایر مباحث پر جستجوتر است.

برخلاف دیگر لندینگ پیج‌ها، صفحه فرود کلیکی هیچ لید یا اطلاعاتی از کاربر نگرفته و تنها هدف آن، انتقال کاربر به یک صفحه خاص است. این صفحات معمولا در هر بخشی از قیف فروش به کار گرفته شده و در ابتدای ورود کاربر ظاهر می‌شوند. طراحی صفحات فرود Splash برای دریافت اطلاعات از ترافیک ورود هستند. کاربری این صفحات برای زمانی است که می‌بایست اطلاعات خاصی از کاربر برای هدفی مشخص در حین ورود دریافت کرد. مثلا می‌توان به تاییدیه سن، نمایش دادن یک اعلامیه و غیره اشاره نمود.

کسب رتبه‌های بالاتر در کنار برندسازی، مشاهده مداوم سایت در نتایج برتر گوگل، پشتیبانی و پاسخگویی منظم، طراحی و دیزاین زیبای سایت از جمله مواردی هستند که می‌توانند به سرعت اعتماد کاربران را جلب کنند. افزایش رتبه سایت شما در نتایج گوگل، رابطه مستقیم با افزایش ترافیک دارد. برحسب اطلاعاتی که جمع آوری شده است، مطابق با نتایج تحقیقات سایت Moz و Ahrefs، هر پله افزایش رتبه سایت می‌تواند در حدود 10 – 20 درصد، میزان افزایش ترافیک سایت شما را به همراه داشته باشد. افزایش فروش و افزایش مشتری مهم‌ترین مسائلی هستند که صاحبان کسب و کار‌ها همواره به آن توجه دارند. با آموزش سئو شما می توانید با توجه به شرایطی که کرونا ایجاد کرد، به راحتی به درآمد برسید؛ زیرا با ورود ویروس کرونا، گستره فضا و مسیر رشد دنیای دیجیتال چندین برابر شد.

در فصول قبل؛ به خیلی از موارد سئو پرداخته شده است، پس اینجا تکرار مکررات نمی‌کنیم و فقط نکات مربوط به سئو سایت‌های وبلاگی را توضیح می‌دهم. ضمن اینکه اگر مباحث را متوجه نمی‌شوید حتما ابتدا دروس کامل را بگذرانید و سپس به اینجا باز گردید. از آنجا که ذات این سایت‌ها با تولید محتوای زیاد عجین شده است؛ مدیریت سئو این سایت‌ها بسیار مهم است و یک اشتباه می‌تواند لطمات جبران‌ناپذیری به همراه داشته باشد. در صفحات مقاله باید کلیدواژه‌هایی را هدف‌گذاری کنید که هدف جستجوی اطلاعاتی دارند. یعنی کاربر با جستجوی آن کلمه به دنبال دریافت اطلاعات و خواندن مقاله است و قصد خرید ندارد. فرقی نمی‌کند محتوایی که می‌خواهید بنویسید؛ یک مقاله است یا یک محصول.

در این مقاله قصد داریم نگاهی به این مقوله، کاربردها و روش‌های آموزش آن بپردازیم. ✅ آموزش سئو، یادگیری فرآیند بهبود رتبه و جایگاه صفحات در نتایج جستجو است. شما برای رساندن وبسایت خود به صفحه یک گوگل نیاز دارید تا آموزش سئو را به صورت حرفه‌ای و اصولی یاد بگیرید. خدمات سئو، تست مونیال، لندینگ‌های مهم و هدفمند سایت، وبینارها، قرار دادن چک لیست‌های مهم و.. تمامی این موارد می‌تواند روی ارزیابی کاربر از سایت تاثیرگذار باشد.

حال تصور کنید که در کنار خدمات آنالیز سایت، یک استراتژی مناسب نیز برای سایت مدنظر طراحی نمایید. حدود 3 یا 4 پروژه در ماه می‌تواند درآمد نسبتا خوبی را حاصل نماید. بنابراین طبیعی است که صاحبان کسب و کار، خواستار بیشتر دیده‌شدن و فروش بالاتر باشند. در همین راستا به دنبال افرادی هستند که توانایی و قابلیت بهبود رتبه آنها را در موتورهای جستجو و بین رقبا را داشته باشند. در این برهه از زمان، سئو به خوبی به شما کمک می‌کند تا سریعا مشغول به کار شوید و از این راه کسب درآمد کنید.

خب حالا قراره توی دوره آموزش سئو سایت در گوگل به سراغ این مطلب بریم تا بفهمیم یه محتوای مناسب چه ویژگی‌هایی داره. به مجموع روش‌هایی که در سئو براساس اصول سئو پیاده سازی نشدن و هدف، تغییر روند طبیعی سئو هست تا بشه سریع‌تر به رتبه‌های برتر گوگل رسید، سو کلاه سیاه میگن. البته در بیشتر موارد گوگل متوجه میشه و با سایت متقلب برخورد می‌کنه. و اگه نیاز باشه سخت‌گیرتر رفتار کنه، صفحه اون وبسایت رو حتی پنالتی یا جریمه می‌کنه. واضح‌تر بگم، از نتایج به شکل طولانی مدت و یا حتی به صورت دائمی در کلمات کلیدی مورد نظر حذف میشه. پس ما قرار نیست با این دوره رایگان آموزش سئو‌، تکنیک‌های کلاه سیاه رو بهتون یاد بدیم و پیشنهاد می‌کنیم که به هیچ‌وجه سراغ این ترفندها نرید.

بردکرامب یکی از روش‌های مناسب لینک‌سازی داخلی است که اگر صحیح استفاده شود؛ ساختار سایت را برای گوگل و کاربران به صورت کامل مشخص می‌کند. با توجه به هدف جستجوی کلمه کلیدی یکی از ۳ نوع لندینگ پیج را انتخاب می‌کنیم و اطلاعات لندینگ پیج را (مانند آدرس صفحه، عنوان صفحه و…) در بخش اطلاعات صفحه ابزار کبوتر وارد می‌کنیم. در خوشه‌سازی است که ما ارزش یک گروه از کلمات کلیدی را متوجه می‌شویم و متوجه می‌شویم چقدر باید برای آن کلمه کلیدی تلاش کنیم. خوشه‌سازی (Clustering) کلمات کلیدی یکی از سخت‌ترین و مهم‌ترین فعالیت‌های تحقیق کلمات کلیدی است. گام اول در تحقیق کلمات کلیدی یافتن ایده‌های اصلی است که قرار است از دل آن‌ها هزاران کلمات کلیدی در بیاید و برای شما جذب ترافیک کنند. امروزه تحقیق کلمات کلیدی از فاز سئو فراتر رفته و حتی در مقاصد بازاریابی نیز مورد توجه قرار می‌گیرد.

گوگل MUM مخفف عبارت Google Multitask Unified Model، به معنای مدل یکپارچه چندوجهی گوگل است که بروزرسانی آن از ژوئن سال 2021 ارائه شد. این فناوری به کمک هوش مصنوعی، بعد جدیدی از جستجو و درک اطلاعات را برای گوگل و کاربران می گشاید. به زبان ساده، گوگل MUM، این موتور جستجو را قادر می‌سازد تا با درک بیش از 75 زبان مختلف، امکان درک محتوا حتی از روی تصویر، ویدیو و نیز فایل صوتی را داشته باشد. در بحث آموزش سئو مبتدی و شروع یادگیری سئو، شما می‌توانید از دو مسیر زیر برای یادگیری خود استفاده نمایید که هر کدام مزیت و معایب خاص خود را دارند. اما مسئله‌ای که پیش می‌آید، شما می‌توانید انتخاب کنید که از چه کسانی آموزش ببنید و خودتان را در مسیر درست و صحیح قرار دهید.

از طریق لینک‌هایی که در صفحه اصلی وجود دارد کم کم صفحات دیگر را پیدا می‌کند و به همین منوال تمامی صفحات در معرض دید ربات‌ها قرار می‌گیرند. موتورهای جستجوگر در سطح اینترنت هم تقریبا چنین عملکردی را دارا هستند، با این تفاوت که یک سری معیار که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد در نمایش نتایج تاثیرگذار خواهد بود. سئو آف پیچ، سئو آن پیج، سئو تکنیکال و لینک سازی خود را تقویت نمایید. مجموع این مراحل در نهایت به ارتقای رتبه و جایگاه سایت ختم می‌شود. شما ممکن است از قبل دامنه داشته باشید و یا قصد دارید یک دامنه جدید برای کسب و کار خود ثبت نمایید. در صورتی که قصد داشته باشید دامنه ای را به نام خود ثبت نمایید، ابتدا باید توجه کنید که دامنه قبلا به نام فرد دیگری ثبت نرسیده باشد.

شما قبل از نوشتن محتوا می‌بایست چگالی و تعداد کلمه کلیدی را براساس میزان محتوای مقاله و آنالیز رقبا مشخص کنید. در این قسمت قصد داریم به بررسی پروژه‌های دانشجویان دوره رایگان و جامع آموزش سئو دی ام روم بپردازیم. این آمار و ارقام کاملا واقعی بوده و طبق مستندات برداشت شده از وب سایت این عزیزان در این قسمت قرار گرفته است. البته به دلیل مسائل حریم خصوص، از اعلام کردن نام این وبسایت‌ها معذوریم. گاهی اوقات پیش می‌آید که فردی با سئو و بهینه سازی سایت آشنا است. شما می‌توانید با ارائه مشورت و کمک به ازای هر ساعت هزینه‌ای را از طرف مقابل دریافت نمایید.

این استثناها در ۲ حالت بوجود می‌آیند و روش مدیریت آن‌ها متفاوت است که در ادامه خواهید آموخت. بعد از اینکه نقشه سایتتان را با فرمت XML ساختید آن را در ابزار سرچ کنسول بارگذاری کنید. پس قبل از هر چیز باید نکات مهم زبان html, CSS و JS که در سئو موثر هستند را بدانید. حال اینکه چطور این بهینه‌سازی باید انجام شود؛ در ادامه به آن می‌پردازیم. در این مرحله تمام نکاتی که قرار است در صفحه مطرح کنید را به بخش‌های مختلف تقسیم می‌کنید و برای هر بخش یک تگ هدینگ قرار می‌دهید.

در حقیقت این بخش از سئو ارتباطی با محتوا ندارد و در آن بیشتر به مسائل تکنیکی و فنی سایت پرداخته می‌شود به همین دلیل است که نام سئو فنی یا سئو تکنیکال برای آن انتخاب شده است. در پی درخواست‌هایی که از دانشجویان مستعد سئو، برای آموزش جامع گوگل آنالیتیکس به دست ما رسیده بود، تصمیم گرفته شد که برای گوگل آنالیتیکس یک دوره جامع تولید و عرضه گردد. اما ارائه تنها یک دوره جامع برای گوگل آنالیتیکس برای یک متخصص سئو کافی نبود. عناصر مهم در سئو تکنیکال، شامل خزش، ایندکس، رندر و معماری وب سایت است. اما چرا سئو تکنیکال از اهمیت بالایی برخوردار است؟ تصور کنید که شما محتواهای بسیار خوبی در سایت خود انتشار می‌دهید، اما نکات فنی را بررسی نمی‌کنید.

به عنوان مثال یک فرم را تکمیل کنند، شماره خود را قرار دهند و یا خریدی را انجام دهند. گوگل به هیچ عنوان تمایل ندارد که کاربران خود را به سایتی دعوت کند که از داده‌های شخصی آنها محافظت نمی‌شود. تعریف خود را از این موتور جستجوگر با جمله به یادماندنی شروع می‌کنیم. یک اصطلاحی در میان متخصصان سئو وجود دارد که “گوگل موتور جستجوگر پیش‌فرض است”. تمامی این فعالیت‌ و تکنیک‌ها به این دلیل است که گوگل کاربر را در موتور جستجوی خود نگه دارد و اجازه ندهد که کاربر به موتور جستجوی دیگری مراجعه کند.

قصد نداریم خیلی از مباحث ابتدایی صحبت کنیم، به دلیل اینکه دانشجویانی که قصد یادگیری سئو و بهینه سازی سایت را دارند به احتمال زیاد با این مباحث آشنا هستند. این ابزار به طور جامع در جلسات تحقیق کلمات کلیدی دوره سئو شرح داده شده است. در سال 2018 به دلیل بیشتر شدن کاربران موبایلی نسبت به دسکتاپ گوگل تصمیم گرفت نسخه موبایلی سایت ها را ملاک خزش و رتبه بندی قرار دهد. این یعنی دیگر گوگل سایت ما را مثل یک کاربر موبایلی میبیند و بررسی میکند، پس اگر سایت ما در موبایل بهینه نباشد نه تنها روی موبایل بلکه روی دسکتاپ هم نمی توانیم رتبه خوبی بگیریم. پاندا با هدف افزایش رضایت کاربران محتواهای بی کیفیت را از نتایج حذف می کند و به محتواهای مفید رتبه بهتری می دهد.

مثلا در یک فروشگاه کفش بهتر است مقالاتی با موضوع عطر و ادکلن منتشر نکنیم. ساختار سایت و ماهیت هر صفحه را باید طوری انتخاب کنیم که با هدف کاربر از جستجو یکسان باشد در غیراینصورت شانس کمی برای کسب جایگاه داریم. مثلا اگر به کسی که “خرید کفش نایک” را جستجو کرده یک مقاله را پیشنهاد کنیم بعید است که جایگاه خوبی در گوگل بگیریم. اگر به دنبال آموزش سئو هستید، حتماً می‌دانید که وب‌سایت‌های بسیار زیادی وجود دارند که به آموزش مباحث و مسائل مختلف سئو می‌پردازند. با توجه به ناشناخته بودن الگوریتم‌های گوگل و محدود بودن منابع معتبر آموزشی، بیشتر تکنیک‌های سئو براساس تجربیات و تحقیقات شخصی بدست آمده‌اند.

باید کلمه‌ای که قصد دارید روی آن رتبه بگیرید را به میزان لازم در پاراگراف و هدینگ‌ها استفاده کنید. درضمن می‌بایست از کلمه کلیدی در سایر بخش‌ها همانند عنوان و دیسکریپشن نیز استفاده کنید. اصلاً نیاز به جستجوی زیادی ندارید؛ کافیست چند مرورگر دیگر را باز کنید تا مشاهده کنید که برای چند عبارت پیچیده نتایج محدود و نامشخصی را ارائه می‌دهند. دقت کنید به هیچ وقت وجه نباید با دیدن این آمار و ارقام تمرکز 100 درصدی خود را روی سئو بگذاریم و از سایر روش‌های کسب درآمد غافل شویم. از اینستاگرام فروش خود را داشته باشیم، از فروشگاه فیزیکی فروش داشته باشیم و در کنار این موارد با سئو درست از سایت نیز کسب درآمد می‌کنیم.


سئوکار ناصر رسولی